Dag Poes (Mies van Hout)
Korte samenvatting:
Een boek met gedichten over allerlei poezen en katten. Er zijn prachtige tekeningen bij gemaakt. Alle aspecten van het kattenleven worden in mooie gedichten beschreven.
Gedicht vliegensvlug gaat over een vlieg die gevangen wordt door de kat.
In de kring (of met een klein groepje) kun je met vliegenmeppers een spel doen. Geef een aantal kinderen een vliegenmepper. Midden in de kring liggen kaartjes met afbeeldingen, welke dit zijn is afhankelijk van je groep.
Bijvoorbeeld: -gekleurde katten; leren van de kleuren,
-katten gekopieerd uit het boek; omschrijven (lange staart, grote ogen, hoge rug, ogen gesloten, etc),
-letters van het woord kat/poes; letter herkenning
-verschillende aantallen katten op een kaart; waar zijn de meeste, de minste, 1 of 2.
En zo zijn er nog meer dingen te bedenken….Als het gaat over het leren van de kleur zeg je: de rode kat. Welk kind ziet de rode kat? Op dat plaatje mag je slaan met je vliegenmepper. Wie ziet het als eerst? Het werkt het fijnst als je groepjes maakt van kinderen die even snel zijn.
Spelletjes in het speellokaal:
Hoezo? Gaat over een stoel die al bezet is, helaas…geen plek. Stoelendans in het speellokaal kan met hoepels, maar heel fijn zijn de deurmatjes van de Ikea. Deze verschuiven namelijk niet op de grond en zijn dus veiliger dan hoepels. Zet een leuk muziekje op of gebruik een trommel. Eerst heeft iedereen nog een matje, maar er wordt er steeds 1 weggehaald. Welk kind reageert heel snel en heeft het laatste matje te pakken? Variant: iedere keer wordt er een matje weggehaald, maar is er niemand af. De matjes worden steeds voller. Met hoeveel kun je nog op een matje staan? Leg desnoods een paar matjes aan elkaar als het te vol wordt op de matjes. Hoe snel kan de hele klas samenwerken om op de matjes te gaan staan als de muziek is afgelopen?
Tikkertje
Doe een tikspel in het gymlokaal. Er zijn veel varianten te bedenken:
-Iemand is de poes en probeert alle muizen te tikken. Ben je af? Dan ga je op de bank zitten. Zitten er al 3 muizen, dan mag de eerste weer weg
-Bovenstaand met vrijplaats; het muizenholletje. Zit je in het holletje (Ikeamatje) dan mag je niet getikt. In het holletje is maar plek voor 1 muis. Als er een andere muis bijkomt, moet de eerste weer weg.
-Muizenhol verwisselen, spel voor 4 kinderen. Dit is uit te breiden naar maximaal 6 kinderen, dan een nieuw spel opstarten. Er liggen 4 matjes (muizenhol) in een cirkel met daarop een muis. In het midden staat de kat. Die wil graag de muizentikken. De muizen moeten wisselen van holletje en kunnen dan getikt worden door de kat. Ben je getikt? Dan wordt je de nieuwe kat. Als kinderen niet gaan wisselen, dan kun je afspreken dat ze 10 tellen op een matje mogen blijven staan.
-Kat en muis. Alle kinderen hebben een staartje (touw) in hun broek hangen. De kat probeert zoveel mogelijk muizenstaarten te pakken door ze uit de broek te trekken. Ben je je staart kwijt dan moet je aan de kant gaan zitten. Variatie 1: Ben je je staart kwijt, dan wordt je ook kat en help je mee om de staarten te pakken. Variatie 2: Iedereen heeft een staart en probeert bij elkaar de staart uit de broek te halen. Heb je geen staart meer dan ga je even aan de kant zitten. Of iedereen blijft in het spel tot alle staarten op zijn. Hoeveel staarten heb je kunnen pakken?
Spelen op het plein: De spelen in het gymlokaal kun je ook heel goed buiten doen.
Creatief: Dit boek nodigt uit tot het verven van katten op grote vellen papier. Op heel veel katten zijn patronen te vinden (strepen, stippen, driehoeken, blokjes, etc.). Verf en wasco kunnen hierbij gebruikt worden.
Fijne motoriek: Plak een papier vast op de tafel. In iedere hand heb je een wasco of viltstift. Teken met 2 handen tegelijk een poes. Het is belangrijk om regelmatig oefeningen te doen waarbij er symmetrisch wordt gewerkt. Hierbij worden beide hersenhelften gestimuleerd en ontwikkelen ze zich gelijk. Bovendien is een goede symmetrische motoriek belangrijk voor het evenwicht.
https://nl.pinterest.com/jafgiraf/boekenbingo-dag-poes/?eq=boekenbingo%3B%20da&etslf=NaN
Reactie plaatsen
Reacties